|
S U Z U K I 4 X 4 Suzuki 4X4 owners & fans forum
|
Poglej prejšnjo temo :: Poglej naslednjo temo |
Avtor |
Sporočilo |
alien Administrator foruma
Pridružen/-a: 17.02. 2011, 20:08 Prispevkov: 10534
|
Objavljeno: 20 Feb 2012 17:21 Naslov sporočila: IZPUŠNI SISTEMI |
|
|
No, že naslov pove vse..........
Tule je CP katerega je mojster foruma (zato pa je mojster) sicer pripravil zame ampak je vreden javne objave.
Malo sem popravil in zbrisal, kar je bilo meni osebno namenjeno drugače je v celoti citiran.
Ispušni sistem se začne pri motorju, tako da je na vrsti najprej kolektor. Potem bomo že šli naprej. Vsaj upam.
Osnove, ki jih je treba vedet preden se sploh lotimo samogradnje:
Benfl je napisal/a: |
Da bomo razumeli princip delovanja izpušnega kolektorja s moramo izpuh predstavljati kot longitudinalno valovanje. Naprimer kot zvok.
Če pogledamo en valj v delovanju se pri vsakem izpušnem taktu iz valja izstisne nek skupek izpušnih plinov. Vsak tak skupek si predstavljajmo kot žogico.
Pri delovanju potem v cevi izgleda nekako tako:
Ko združimo na primer štiri valje, da dobimo štirivalji motor so ti valji zamaknjeni za 180 stopinj, da dobimo miren in tekoč tek motorja. Tako nam iz motorja "padajo žogice" po nekem predefiniranem zaporedju:
Če tu uporabimo klasičen izpušni kolektor kot ga imamo v naših avtomobilih
se nam zgodi to:
Preprosto povedano se nam te žogice »gužvajo« preden lepo stečejo v izpušno cev. Posledično nam to zavira dobro praznjenje valjev. Želja pa je scavenging v območju vrtljajev, ko želimo največjo moč.
Za dosego cilja se uporablja tehnika kolektorja enakih dolžin cevi ali »equal length headers«.
Kot že samo ime pove je značilnost teh kolektorjev, da ima vsaka cev do spoja enako dovžino. In če to prevedemo v naše žogice; vsaka žogica ki pride iz kateregakoli valja ima do izpučne cevi enako pot.
Ko je vse lepo izračunano pride do tega:
Kot pravim je želja, da v željenih vrtljajih pride do idealnega praznenja valja “scavenging”.
Pri 2-taknem motorju to dosežemo z uporabo resonančnih izpušnih sistemov. Pri tem tipu motorja ni samo pomemben podtlak, ki nam pomaga praznit valj ampak tudi padec podtlaka, ki prepreči, da bi valj preveč izpraznilo, ker v zadnji fazi v valj že vteka mešanica goriva in zraka.
Pri resonančnem izpuhu se zaradi preseka izpušne cevi dviga oz. spušča hitrost izpušnih plinov kar pa posledično upliva na podtlak v izpušnem kanalu. Efekt resonance.
Pri 4-taktnem motorju pa je enostavneje, ker imamo pač ventile. Pomembno je samo to, da je v izpušnem kanalu »c« idealen podtlak, ko se izpušni ventil odpre.
Hja, sedaj pa kako to izračunat.
Naprej izračunaš kolikšen je volumen valja in kolikšen je čas praznenja pri določenih obratih. Znan je presek izpušnih ventilov in izračunali smo volumen valja, sedaj lahko glede na hitrost bata in enačbe za dinamične tokove izračunaš hitrost plina v cevi. Znana je tudi količina goriva in s tem tlak, ki nastane v cilindru po izgorevanju. Problem je da je pri tem procesu veliko faktorjev ki se jih lahko upošteva za čimbolj natančen račun kot je temperatura plina, oblika izpušnega kanala v glavi, pod katerim kotom so ventili brušeni...
Kot vidimo imajo v izračunu velik vpliv vrtljaji motorja zato se izpušni kolektorji delajo za ravno določeno število vrtljajev in ni čudno, da recimo v F1 za vsako dirko prinesejo drugi izpušni sistem. Želja je, da nam pri željenih vrtljajih pred izpušnim ventilom pojavi idealen podtlak za najbolj učinkovito praznenje valja. To pomeni, da mora biti predhodna žogica ravno prav oddaljena od ventila, da ni podtlak ne premajhen in ne prevelik.
Tu pa svtar ni več tako enostavna in je potrebno za dober izračun vložiti veliko truda.
So pa tudi tu neke stvari splošne in nam lahko pomagajo.
Velja, da če želimo imeti več moči v visokih vrtljajih moramo cevi stanjšat oziroma podaljšat, če pa želimo več navora v nizkih vrtljajih cevem povečamo presek in jih skrajšamo.
Obstajajo različni načini združevanja .
4 v 1:
6 v 3 v 1:
Prednosti:
Združiti 4 v 1, če je prav narejeno, ima hud plus. Pri tem sistemu tudi ni pomemben vrstni red vžiga. Je pa ta del »D« zelo težko narediti, ker mora biti presek cevi skozi celo dolžino izpušnega sistema enak.
4 v 2 v 1 ima prednost v tem, da je lažja izdelava in ker tu lahko malo posleparimo, če recimo nimamo prostora in sicer je važno, da je za vse valje A enak, ni pa potrebno, da je B enak. Je pa potrebno tu paziti na zaporedje vžiga in v tem primeru je zaporedje 1-3-4-2 ali 1-2-4-3. To pa zato, da sta 1. in 4. Valj zamaknjena za 180 stopinj, 2. in 3. pa tudi.
Tu je še lepše videt:
Drugi tip izpušnih kolektorjev pa je »unequal length headers«. To se nanaša na kolektorje, ki nimajo enakih dolžin cevi. Največ se ti kolektorji uporabljajo v Relly tekmovanjih, ker tu od motorja pričakujemo veliko moč v čimširšem območju vrtljajev. Tako so recimo dve cevi (dva valja) nastavljena na najboljši izkoristek v območju vrtljajev 5500-6500, druga dva pa na 6300-7000. Seveda smo se tu odpovedali peak moči a dobili širše območje recimo 95% največje moči.
Primerjava Equal in Unequal kolektorjev za STI-ja:
Tretji primer pa so takoimenovani »stepped headers« kjer se uporablja tudi cevi z različnim premerom. To pomeni, da se po določeni dolžini cevi sama cev razširi. To naj bi pomagalo pri povratnih plinih, ko v trenutku popustimo plin. Ampak to je res višek tehnike in tu gremo že v ekstreme.
Dobra literatura je ta »Philip H. Smith, John C. Morrison: Scientific design of exhaust and intake systems«.
Pri teh stvareh veš kako je, naprej teorija in izračuni potem pa sledi testiranje in modifikacija. Če bi rad tu res nakaj več vedel oz. nardeil kaj dobrega ti priporočam nakup tega programa http://www.buildandclick.com/html/4t_header_wizard_.html
|
No, zdaj veste kako priti do naslova mojster foruma. Tako, da navalite s takimi prispevki. Da bo čim več mojstrov na forumu. _________________ Suzuki Samurai is truly one of the most remarkable little vehicles around. It is not the most comfortable vehicle to drive, nor is it the fastest, or even the best looking, but it remains a true classic.
It's a cheap thing you wouldn't understand. |
|
Nazaj na vrh |
|
|
Benfl Mojster foruma
Pridružen/-a: 19.04. 2011, 19:20 Prispevkov: 87 Kraj: Goriška
|
Objavljeno: 20 Feb 2012 21:55 Naslov sporočila: |
|
|
No naj samo dodam še to. Če kdo vidi in ga zanima nakup novega izpušnega kolektorja se mora zavedati, da je vsak kolektor narejen za najboljši izkoristek v določenih vrtljajih. Ta razpon vrtljajev je pri kolektorjih enakih dolžin zelo ozek in v določenih pogojih za offroad previsok. Lahko se tudi motim, ampak sem želel samo opozoriti na zelo važen podatek katerega pa prodajalci tovrstnih izdelkov ponavadi zamolčijo. |
|
Nazaj na vrh |
|
|
Sven Licence To Sell
Pridružen/-a: 18.02. 2011, 20:18 Prispevkov: 101 Kraj: Ajdovščina
|
Objavljeno: 20 Feb 2012 22:13 Naslov sporočila: |
|
|
Bemfl odličen prispevek! |
|
Nazaj na vrh |
|
|
Popaj Best member 2011
Pridružen/-a: 25.02. 2011, 16:39 Prispevkov: 410 Kraj: primorska-yeti land
|
Objavljeno: 20 Feb 2012 23:33 Naslov sporočila: |
|
|
Učke iz glave in samo
Res pohvalno!!
Imam pa še eno uprašanje, ki ga boš mogoče vedel, ker jaz sem slišal 2 varjanti in ne vem katera naj bi bila bolj pravilna...
Sam imam na Yugotu(dirkalnem) izpušni kolektor 4-2-1.
Kot vidiš na sliki je cel kolektor povit z keramičnim trakom, ki naj bi preprečeval ohlajanje plinov, ker bolj topli plini se gibljejo hitreje...to vemo vsi.
Nekdo ma mi je rekel, da to naj nebi bilo preveč dobro, daj se motor do neke meje tudi hladi skozi izpuh. Z tem, da je povit, pa mu to preprečujemo...
Dejansko sem uspel videti, da ta kolektor zdaj ko je na avtomobilu, pod povojem dobesedno žari.
Torej, koliko je resnice v ohlajanju motorja skozi izpuh in kakšne so posledice?
Do sedaj nisem imel sicer prav nobenih težav, kvečjemu sem pridobil, če ne na drugem, na tem, da se mi sesalni kolektor, ki je tik nad izpušnim, ne segreva nič( izpušni kolektor bi skoraj lahko držal z roko , čeprav spodaj žari). Vsi tudi vemo da je bolje, da pride v motor čim hladnešja mešanica goriva ter zraka.
Sicer stara slika, še z navadnim 4-1 kolektorjem, vendar se vidi koliko malo prostora je vmes med izpušnim ter sesalnim kolektorjem
_________________ Plin je za kuhanje, Diesel za ogrevanje, Bencin pa za dirkat!! |
|
Nazaj na vrh |
|
|
alien Administrator foruma
Pridružen/-a: 17.02. 2011, 20:08 Prispevkov: 10534
|
Objavljeno: 20 Feb 2012 23:56 Naslov sporočila: |
|
|
Popaj je napisal/a: |
Sam imam na Yugotu |
4x4 jugota ni, naj ti bo k si glih ti......viš ko je fajn imet privilegije na forumu
Popaj je napisal/a: |
Torej, koliko je resnice v ohlajanju motorja skozi izpuh in kakšne so posledice?
|
Po mojih ugotovitvah, kar precej. Ne sicer toliko kot preveč zadušen izpuh ampak ima izbira materiala velik vpliv glede temperature. Pr nas na jugecih 4x4 sicer to ni tako očitno ampak pri vrhunskih zadevah pač.
Čisto drugače je ko sem uporabljal stvari od akrapoviča (dokler sem jih imel), Kolena, cevi in "hlače", ki so iz posebnega materiala. Titan in podobno, ni zastonj vrhunski izpuh tako drag, prvo zaradi znanja drugo zaradi materiala.
Pri naših mlinčkih ni takega vpliva, pri hudobijah pa vse šteje. Vsak gram vsaka stopinja.
Na samuraju z 4-2 kolektorjem je že hauba vroča za čevape pečt, če poviješ kolektor (recimo zaradi servo volana) gre vročina pač nekam drugam, ker je oddajanje temperature omejeno.
Je pa hudič, če sta sesalni in ispušni kolektor na isti strani motorja.
Moje mnenje. _________________ Suzuki Samurai is truly one of the most remarkable little vehicles around. It is not the most comfortable vehicle to drive, nor is it the fastest, or even the best looking, but it remains a true classic.
It's a cheap thing you wouldn't understand. |
|
Nazaj na vrh |
|
|
Popaj Best member 2011
Pridružen/-a: 25.02. 2011, 16:39 Prispevkov: 410 Kraj: primorska-yeti land
|
Objavljeno: 21 Feb 2012 09:31 Naslov sporočila: |
|
|
Na katerem avtu je, sem napisal ravno zato ker se malce razlikuje od samuraja je pa vprašanje univerzalno za take vrste izpušnega kolektorja.
Bom mogu dodat vsem števcem, še tistega z temp. olja, da vidim, če slučajno potrebujem hladilnik olja...ok, to pa res ne spada več v to temo _________________ Plin je za kuhanje, Diesel za ogrevanje, Bencin pa za dirkat!! |
|
Nazaj na vrh |
|
|
Benfl Mojster foruma
Pridružen/-a: 19.04. 2011, 19:20 Prispevkov: 87 Kraj: Goriška
|
Objavljeno: 21 Feb 2012 09:38 Naslov sporočila: |
|
|
Seveda je resnica v tem, da se motor hladi z odvajanjem toplote tudi (predvsem) skozi izpušni sistem. Povitje izpušnega sistema s keramičnimi trakovi pa na to ne vplivajo. Izpušne kolektorje se povija prav zato kot si opisal, zaradi preprečevanje segrevanja motornega prostora. S povitjem kolektorja smo dosegli samo to, da se temperatura odvaja izkljušno po "izpušni poti" in ne skozi stene kolektorja.
Kot je tudi Alien omenil pa je težava kolektorja v materialu. Ta mora bolj kot mehansko trdnost imeti sposobnost prenašati velike toplotne obremenitve. Inox se v tem primeru zamenjuje z titanom, ki ima pa poleg cene tudi drugi problem in sicer težavnost obdelave. Akrapovič pa to zna in zato je on to kar je. |
|
Nazaj na vrh |
|
|
Popaj Best member 2011
Pridružen/-a: 25.02. 2011, 16:39 Prispevkov: 410 Kraj: primorska-yeti land
|
Objavljeno: 21 Feb 2012 09:44 Naslov sporočila: |
|
|
Benfl je napisal/a: |
Seveda je resnica v tem, da se motor hladi z odvajanjem toplote tudi (predvsem) skozi izpušni sistem. Povitje izpušnega sistema s keramičnimi trakovi pa na to ne vplivajo. Izpušne kolektorje se povija prav zato kot si opisal, zaradi preprečevanje segrevanja motornega prostora. S povitjem kolektorja smo dosegli samo to, da se temperatura odvaja izkljušno po "izpušni poti" in ne skozi stene kolektorja.
Kot je tudi Alien omenil pa je težava kolektorja v materialu. Ta mora bolj kot mehansko trdnost imeti sposobnost prenašati velike toplotne obremenitve. Inox se v tem primeru zamenjuje z titanom, ki ima pa poleg cene tudi drugi problem in sicer težavnost obdelave. Akrapovič pa to zna in zato je on to kar je. |
Torej če prav sklepam, se motor približno enako hitro ohlaja, saj so plini zaradi povečane toplote tudi hitrejši in hitreje zapustijo motor? _________________ Plin je za kuhanje, Diesel za ogrevanje, Bencin pa za dirkat!! |
|
Nazaj na vrh |
|
|
Benfl Mojster foruma
Pridružen/-a: 19.04. 2011, 19:20 Prispevkov: 87 Kraj: Goriška
|
Objavljeno: 21 Feb 2012 10:32 Naslov sporočila: |
|
|
Odvajanje toplote je enako učinkovito le, da se toplota ne odvaja skozi stene kolektorja. Posledično pa je zato višja temperatura izpušnih plinov, ampak to ne predstavlja nobenega problema. Nima pa temperatura nobene veze z hitrostjo izpušnih plinov, vsaj v smislu, da s tem hitreje odvaja toploto. Temperatura izpušni plinov je na izhodu iz izpušnega kanala v obeh primerih enaka zato je hitrost gibanja plinov v izpušni cevi enaka. No, morda se v primeru, da se toplota odvaja skozi stene kolektorja izpušni plini res hitreje ohlajajo in posledično volumsko krčijo, kaj pač upočasnuje njihovo gibanje. A to je res zanemarljivo. Point je v tem, da toplota prehaja iz toplejšega predmeta k hladnejšemu, večja kot je pa ta razlika hitreje prehaja.
Enako velja za olje. Motorna olja naj se ne bi segrevala prek 180 stopinj in ko motor zelo obremenimo to vrednost z lahka dosežemo in presežemo, kar pa povzroča razpadanje olja. V bistvu se hladilniki olja uporabljajo za hlajenje olja, da ostaja učinkovito in manj zato, da s tem hladimo motor. Če bi hoteli hladiti motor bi raje pustili, da se nam olje segreje na recimo 250 stopinj kajti odvajanje toplote iz 250 na 30 je bolj hitro kot iz 160 na 30. A pustimo to za kakšno drugo temo, da ne mešamo jabolk in hrušk |
|
Nazaj na vrh |
|
|
alien Administrator foruma
Pridružen/-a: 17.02. 2011, 20:08 Prispevkov: 10534
|
Objavljeno: 21 Feb 2012 11:09 Naslov sporočila: |
|
|
Popaj je napisal/a: |
Na katerem avtu je, sem napisal ravno zato ker se malce razlikuje od samuraja : |
Hec moram te mal...... itak tole nima neke veze s 4x4.
No ja, mal je razlika. Pri vas je pomembno čim več obratov in moči pri 4x4 pa čim več navora pri čim manj obratov ter vzdržljivost seveda. Pa da motor lepo dela tudi pri minimalnih obratih. Preveč olajšan in našpičen motor tega ne more.
Je pa material za tole zelo pomemben. Pismo, tiste akrapovičeve zadeve so tanjše ko las, pa nobenih problemov. Že na oko po barvi vidiš kje so največje temperaturne obremenitve in kako hitro se spreminja temperatura. Sam gas spustiš ali dodaš, pa že spremeni barvo. So pa zahtevni za obdelavo in izdelavo.
Treba je znat, je že benfl rekel...zato pa Akrapovič je kar je.
No za naše mlinčke je skor vse dobro. So pa določene težave z oljem servovolana pri takem kolektorju. Na samuraju mislim, ker je vse na levi, na kupu.
Tako da je uglavnem treba pazit na premer obliko in dolžino. Pa še tu lahko malce čez prst ocenimo saj pri 1.3 ali 1.6 z cca 100 KM ni take sile dočim pri 180 KM in več kot to delajo na swiftih 1.3 za tekme, prav vse šteje. Vsaka malenkost da svoje.
Je pa vsak motor tovarniško pridušen z izpušnim sistemom. Razen športnih modelov seveda. Pa še ti so, zaradi izpolnjevanja predpisov v največji meri. _________________ Suzuki Samurai is truly one of the most remarkable little vehicles around. It is not the most comfortable vehicle to drive, nor is it the fastest, or even the best looking, but it remains a true classic.
It's a cheap thing you wouldn't understand. |
|
Nazaj na vrh |
|
|
Popaj Best member 2011
Pridružen/-a: 25.02. 2011, 16:39 Prispevkov: 410 Kraj: primorska-yeti land
|
Objavljeno: 21 Feb 2012 11:58 Naslov sporočila: |
|
|
Hvala za razlago Mojstru foruma in Alienu....vsak dan se nekaj naučimo novega! _________________ Plin je za kuhanje, Diesel za ogrevanje, Bencin pa za dirkat!! |
|
Nazaj na vrh |
|
|
alien Administrator foruma
Pridružen/-a: 17.02. 2011, 20:08 Prispevkov: 10534
|
Objavljeno: 04 Mar 2012 04:24 Naslov sporočila: |
|
|
INTAKE PIPES AND EXHAUST PIPES SIZING CALCULATOR
http://dairally.net/daihard/chas/MiscCalculators/DaiPipes.htm _________________ Suzuki Samurai is truly one of the most remarkable little vehicles around. It is not the most comfortable vehicle to drive, nor is it the fastest, or even the best looking, but it remains a true classic.
It's a cheap thing you wouldn't understand. |
|
Nazaj na vrh |
|
|
|
|
Ne, ne moreš dodajati novih tem v tem forumu Ne, ne moreš odgovarjati na teme v tem forumu Ne, ne moreš urejati svojih prispevkov v tem forumu Ne, ne moreš brisati svojih prispevkov v tem forumu Ne ne moreš glasovati v anketi v tem forumu
|
|